در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده اسکن استخوان در تهران آشنا کنیم، لطفا ما را همراهی کنید. یکی از خدماتی که در مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس به بیماران گرامی ارائه می‌شود اسکن استخوان می‌باشد. اسکن استخوان یک آزمایش تصویربرداری هسته‌ای است که به تشخیص و پیگیری روند درمان انواع بیماری‌های استخوانی کمک می‌کند. در صورتی که بیمار درد اسکلتی غیرقابل توضیح داشته باشد، به عفونت استخوان مبتلا باشد یا آسیب‌دیدگی استخوان در عکس رادیولوژی به خوبی دیده نشود پزشک اسکن استخوان را تجویز می‌کند.

اسکن استخوان همچنین یک ابزار مهم برای تشخیص سرطان است؛ سرطانی که از محل اصلی تومور به استخوان سرایت کرده است (متاستاز) مانند سرطان سینه یا پروستات.

دلایل انجام اسکن استخوان در تهران

اگر بیمار درد استخوانی غیرقابل توضیح داشته باشد اسکن استخوان به تشخیص علت آن کمک می‌کند. این آزمایش نسبت به هر گونه تغییر در متابولیسم استخوان حساس است. قابلیت اسکن تمام استخوان‌ها در این آزمایش سبب شده که به تشخیص بسیاری از اختلالات استخوانی کمک کند. اختلالاتی همچون:

  • انواع شکستگی‌ها
  • آرتروز
  • بیماری پاژه استخوان
  • سرطان‌هایی که منشاء آنها استخوان است.
  • سرطان‌هایی که از نقطه دیگری به استخوان‌ها سرایت کرده‌اند.
  • عفونت مفصل‌ها، تعویض مفصل‌ها و استخوان‌ها (استئومیلیت)
  • اختلال در خون‌رسانی به استخوان‌ها یا مرگ بافت استخوان (نکروز آواسکولار)

اگرچه این آزمایش برای ایجاد تصویر به ردیاب‌های رادیواکتیو وابسته است اما در مقایسه با سی‌تی اسکن، بدن کمتر در معرض پرتوها رادیواکتیو قرار می‌گیرد.

آماده شدن برای اسکن استخوان در تهران

قبل از انجام این آزمایش نیاز نیست بیمار هیچ گونه محدودیت غذایی را رعایت کند یا از انجام فعالیت‌‌ها خاص اجتناب کند. بیمار باید پزشک را از مصرف هر گونه دارو به ویژه داروهایی همچون بیسموت یا پپتو بیسمول مطلع کند. همچنین اگر در چهار روز گذشته برای تصویربرداری رادیواکتیو از ماده حاجب سولفات باریم استفاده کرده است باید این موضوع را نیز به پزشک اطلاع دهد. مصرف باریم و بیسموت با جواب آزمایش تداخل دارد.

قبل از انجام آزمایش بیمار باید جواهرات یا هر گونه اشیاء فلزی که به همراه دارد را کنار بگذارد.

این آزمایش به دلیل قرارگیری در معرض پرتوهای رادیواکتیو معمولاً برای زنان باردار و مادران شیرده انجام نمی‌شود. درصورتی‌که بیمار باردار (حتی احتمال می‌دهد که باردار است) یا مادر شیرده است باید به پزشک اطلاع دهد.


مقاله مرتبط: اسکن هسته ای در تهران برای سرطان

                     تست استرس تالیم در تهران


نحوه انجام اسکن استخوان در تهران

اسکن استخوان یک آزمایش هسته‌ای است. در تصویربرداری هسته‌ای مقدار اندکی مواد رادیواکتیو (ردیاب) به درون یک رگ خونی تزریق می‌شود که به بخش‌های مختلف بدن می‌رود؛ البته نه به میزان یکسان.

بخش‌هایی از بدن که سلول‌ها و بافت‌ها در حال ترمیم و بازسازی خود هستند بیشترین مقدار ماده رادیواکتیو تزریقی را به خود جذب می‌کنند. تصاویر هسته‌ای این مناطق و ناهنجاری‌های مرتبط با بیماری یا آسیب را برجسته‌تر نشان می‌دهند. آزمایش اسکن استخوان از دو مرحله تزریق و اسکن تشکیل شده است.

تزریق

ماده رادیواکتیو به درون یکی از رگ‌های دست تزریق می‌شوند. فاصله زمانی بین تزریق و اسکن برای هر فرد متفاوت است و به دلیل تجویز این آزمایش توسط پزشک بستگی دارد.

تعدادی از تصاویر بلافاصله بعد از تزریق گرفته می‌شوند. اما تصاویر اصلی دو تا چهار ساعت بعد از تزریق و گردش ماده رادیواکتیو و جذب آنها توسط استخوان‌ها گرفته می‌شوند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد در این فاصله چند لیوان آب بنوشد.

اسکن

در این مرحله درحالی‌که بیمار روی تخت دراز کشیده است یک دستگاه بازو مانند که نگهدارنده یک دوربین حساس به ماده رادیواکتیو است از جلو و عقب بدن عبور می‌کند. مرحله اسکن به تنهایی حدوداً یک ساعت به طول می‌انجامند. این فرآیند هیچ گونه دردی به همراه ندارد.

ممکن است پزشک اسکن سه فازی استخوان را درخواست کند که شامل مجموعه‌ای از تصاویر است که در زمان‌های مختلف گرفته می‌شوند. در این نوع آزمایش تعدادی عکس بلافاصله بعد از تزریق ماده رادیواکتیو، تعدادی دیگر کمی بعد از تزریق و تعدادی سه تا پنج ساعت بعد از تزریق گرفته می‌شود.

گاهی اوقات برای بهتر دیده شدن استخوان‌های بدن ممکن است پزشک تصویربرداری اضافی که مقطع نگاری یا توموگرافی رایانه‌ای تک فوتونی (SPECT) نام دارد را درخواست کند. این تصویربرداری به تشخیص و پیگیری بیماری‌هایی کمک می‌کند که در عمق استخوان‌ها یا در نقاطی هستند که به راحتی دیده نمی‌شود. طی اسکن SPECT دوربین حین چرخش دور بدن از استخوان‌ها عکس‌برداری می‌کند.

بعد از انجام آزمایش

این آزمایش معمولاً هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و همچنین پس از آن هیچ گونه مراقبت خاصی نیاز نیست. خاصیت رادیواکتیو در بدن دو روز بعد از اسکن کاملاً از بین می‌رود.

نتایج

متخصص رادیولوژی نتایج آزمایش و موارد غیرطبیعی در متابولیسم استخوان را بررسی می‌کند. در تصاویر حاصل از این آزمایش نقاط تیره‌تر (نقاط که وضوح بیشتری دارند) نشان دهنده اختلال و موارد غیرطبیعی در متابولیسم استخوان هستند.

اگرچه اسکن استخوان حساسیت بالایی نسبت به اختلالات متابولیسم استخوان دارد اما چندان برای تشخیص دقیق علت بیماری مفید نیست. اگر اسکن استخوان بیمار دارای نقاط تیره باشد به آزمایشات بیشتری برای تشخیص علت بیماری نیاز است.

حرف آخر

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان نیاز به مرکز پزشکی هسته ای دارید؛ می‌توانید با مراجعه به مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس ، واقع در تهران، بلوارکشاورز، بیمارستان پارس، ساختمان شماره ۲ تحت اقدامات تشخیصی و درمانی قرار گرفته و از طریق مشاوره با متخصصان و کارشناسان این مرکز بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد.

برچسب ها: اسکن استخوان اسکن هسته ای

پیام بگذارید

برچسب های محبوب

MRI چیست؟ SPECS آیا بعد از اسکن هسته‌ای باید اتاقم را از خانواده جدا کنم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم آزمایش چکاپ بدهم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم رانندگی کنم؟ آیا تصویربرداری به روش پزشکی هسته‌ای برای بیمار خطرناک است؟ اسکن استخوان اسکن تیروئید اسکن مغز اسکن هسته ای اسکن هسته ای اطفال اسکن هسته ای بیمارستان پارس اسکن هسته ای چیست اسکن هسته ای کبد اسکن هسته ای کودکان اسکن هسته‌ای برای چه بیماری‌هایی مناسب است؟ اسکن هسته‌ای و تاثیر آن در سطح هوشیاری افراد اسکن کلیه در تهران بعد از انجام اسکن لباس‌هایم را باید دور بیندازم؟ بهترین مرکز اسکن کلیه بهترین مرکز تست rbc بهترین مرکز پزشکی هسته ای تداخل آزمایش‌های خون و ادرار با اسکن هسته‌ای و تاثیر آنها بر یکدیگر تست rbc چیست تشخیص عفونت کلیه تفاوت اسکن هسته‌ای و سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟ خدمات بهترین مرکز اسکن هسته ای سطح هوشیاری متفاوت در افراد سی تی آنژیوگرافی چیست؟ سی تی اسکن چیست؟ محدوده نرمال rbc معرفی خدمات مرکز پزشکی هسته‌ای پارس من در بدنم پروتز دارم. آیا می‌توانم اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ موارد استفاده از سی تی آنژیوگرافی می‌توانم در یک روز سی تی اسکن و اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ نقش اسکن هسته‌ای بر بیماری‌های مغزی هزینه اسکن هسته ای در سال 1400 واریکوسل چیست وجود پروتز در بدن و اسکن هسته ای پروتز چیست؟ پزشکی هسته ای پزشکی هسته‌ای برای مشکلات قلبی چرا باید اسکن هسته‌ای انجام دهیم؟ چرا باید فاصله‌ام از پرسنل و بقیه افراد حفظ شود؟ کاربرد تصویربرداری هسته‌ای

به خبرنامه ما بپیوندید!

خبرهای ماهانه ما را با آخرین اخبار ، مقالات و منابع دریافت کنید.

نگران نباشید ، ما اسپم ارسال نمی کنیم

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس در بالاترین سطح کیفی و ارائه خدمات متفاوت و متمایز در خدمت مشتریان عزیز می باشد .

آدرس:تهران ، بلوارکشاورز،بیمارستان پارس،ساختمان شماره۲

تلفن :

02182199360

 

© کپی رایت – مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

تماس بگیرید