روش های تشخیصی مقالات

تست استرس تالیم در تهران

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده تست استرس تالیم در تهران آشنا کنیم، لطفا ما را همراهی کنید. یکی از خدماتی که در مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس به بیماران گرامی ارائه می‌شود تست استرس تالیم می‌باشد. تست استرس تالیم یک روش تصویربرداری هسته‌ای است که چگونگی جریان خون به قلب را حین ورزش یا استراحت نشان می‌دهد. تست استرس هسته‌ای یا قلبی دیگر نام‌های این تست هستند. در این تست مایع دارای خاصیت رادیواکتیویته که رادیوایزوتوپ نام دارد به درون یکی از رگ‌های خونی تزریق شده و این ماده رادیوایزوتوپ از طریق جریان خون وارد قلب می‌شود. زمانی‌که اشعه رادیواکتیو در قلب قرار دارد یک دوربین مخصوص به اسم دوربین گاما می‌تواند این پرتو را شناسایی کند و تمام بافت‌های ماهیچه قلب را نشان دهد.

پزشکان در شرایط مختلفی تست استرس تالیم را تجویز می‌کند:

  • اگر پزشک احتمال دهد که قلب بیمار زمانی‌که تحت فشار است به میزان کافی خون دریافت نمی‌کند؛ به عنوان مثال هنگام ورزش کردن.
  • اگر بیمار دچار درد قفسه سینه یا آنژین قلبی باشد.
  • در صورتی که بیمار دچار حمله قلبی شده باشد.
  • اگر پزشک بخواهد اثر داروها را بررسی کند.
  • زمانی که پزشک بخواهد میزان موفقیت عمل جراحی یا روند درمان را بررسی کند.
  • زمانی‌که پزشک بخواهد سلامت قلب فرد را برای شروع یک برنامه ورزشی بررسی کند.

تست استرس تالیم نشان دهنده مواردی همچون:

  • اندازه بطن‌های قلب
  • چگونگی پمپاژ قلب؛ در واقع عملکرد بطن‌ها
  • خون‌رسانی به قلب توسط عروق کرونری که پرفیوژن میوکارد نام دارد.
  • آسیب وارده به قلب یا زخم قلب در اثر سکته قلبی

چگونگی انجام دادن تست استرس تالیم در تهران

این تست باید در بیمارستان، مراکز پزشکی انجام شود. تکنسین مربوطه کاتتر وریدی را به یکی از رگ‌های خونی بدن (معمولاً آرنج) وارد می‌کند. یک رادیوایزوتوپ یا رادیو دارو مانند تالیم یا سستامیبی به درون کاتتر تزریق می‌شود. ماده رادیواکتیو جریان خون را مشخص می‌کند و دوربین گاما آن را نشان می‌دهد.

این تست شامل دو بخش ورزش و استراحت است. در هر بخش از عملکرد قلب عکس گرفته می‌شود. پزشک متخصص ترتیب بخش‌های این تست را مشخص می‌کند. قبل از اجرا هر بخش یک تزریق انجام می‌شود.

بخش استراحت

در این بخش از تست، در حالی‌که ماده رادیو اکتیو از طریق جریان خون وارد قلب می‌شود، بیمار 15 تا 45 دقیقه روی تخت دراز می‌کشد. سپس بیمار باید بر روی تخت معاینه دراز بکشد و دست‌هایش را بالای سر خود قرار دهد تا دوربین گاما عکس‌برداری را آغاز کند.

بخش ورزش

در بخش ورزش این تست بیمار بر روی تردمیل راه می‌رود یا بر روی دوچرخه ثابت رکاب می‌زند. معمولاً پزشک از بیمار می‌خواهد به آرامی شروع کند و کم‌کم سرعت خود را افزایش دهد. ممکن است نیاز باشد که بیمار روی یک سطح شیب‌دار بدود تا قلب بیشتر به چالش کشیده شود.

در صورتی که بیمار قادر به ورزش کردن نباشد پزشک به او یک دارو محرک قلب می‌دهد تا ضربان قلب را افزایش دهد. این دارو تأثیر ورزش بر روی قلب را شبیه‌سازی می‌کند. حین ورزش فشار خون و ضربات قلب بیمار بررسی می‌شود. زمانی‌که قلب به بالاترین توان خود برسد بیمار می‌تواند ورزش را متوقف کند. بعد از گذشت 30 دقیقه بیمار دوباره بر روی تخت معاینه دراز می‌کشد.

سپس دوربین گاما تصاویر نشان دهنده جریان خون در قلب را ثبت می‌کند. پزشک این تصاویر را با تصاویر ثبت شده در حال استراحت مقایسه می‌کند تا چگونگی جریان خون به قلب را بررسی کند.


مقاله مرتبط: بهترین مراکز پزشکی هسته ای در تهران را بشناسیم

                     تشخیص واریکوسل با اسکن تورشن بیضه راهکاری بسیار کاربردی برای درمان


آماده شدن در مرکز هسته ای پارس برای تست استرس تالیم در تهران

بیمار بایستی از شب قبل آزمایش یا حداقل چهار ساعت قبل از اجرا این تست چیزی نخورد. بیمار باید کفش و لباس راحت و مناسب برای ورزش بپوشد.

بیمار باید از 24 ساعت قبل از اجرا آزمایش از مصرف کافئین (چایی، نوشابه، قهوه و شکلات) و مسکن پرهیز کند. حتی نباید قهوه و نوشیدنی‌های بدون کافئین مصرف کند چرا که این نوشیدنی‌ها حاوی درصد پایینی کافیئن هستند. قهوه می‌تواند بیش از حد معمول ضربان قلب را افزایش دهد.

پزشک باید از تمام داروهای مصرفی بیمار مطلع شود. زیرا بعضی از داروها مانند داروهای درمان آسم در نتیجه آزمایش اختلال ایجاد می‌کنند. همچنین درصورتی‌که بیمار در 24 ساعت قبل از تست، دارو‌های مربوط به اختلال عملکرد نعوظ مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) یا واردنافیل (لویترا) مصرف کرده است باید قبل از تست پزشک را از این موضوع مطلع کند. امیدواریم تا به الان به جواب برخی از سوال‌هایتان رسیده باشید. در ادامه در مورد عوارض انجام تست استرس تالیم در تهران حرف خواهیم زد.

تست استرس تالیم در تهران

خطرات و عوارض تست استرس تالیم

اکثر افراد این تست را به خوبی تحمل می‌کنند. ممکن است هنگام تزریق دارو شبیه‌ساز ورزش کمی احساس سوزش و در پی آن احساس گرما داشته باشید. برخی از افراد سردرد، حالت تهوع و تپش شدید قلب را تجربه می‌کنند.

ماده رادیواکتیو از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود. عوارض تزریق ماده رادیواکتیو به درون بدن بسیار نادر است.

عوارض نادر این تست عبارتند از:

  • آریتمی یا تپش قلب نامنظم
  • افزایش آنژین یا درد ناشی از کاهش جریان خون در قلب
  • مشکلات تنفسی
  • علائمی مشابه علائم بیماری آسم
  • نوسان زیاد فشار خون
  • خارش پوست
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تپش قلب یا ضربان نامنظم قلب

درصورت بروز هر یک از این علائم بیمار باید پرستار را مطلع کند.

نتیجه تست استرس تالیم

نتیجه این تست به عواملی از قبیل دلیل اجرا تست، سن، سابقه بیماری قلبی یا دیگر بیماری‌ها بستگی دارد.

نتیجه طبیعی (Normal)

نتیجه نرمال به این معناست که جریان خون در عروق کرونری طبیعی است.

نتیجه غیرطبیعی (Abnormal)

نتیجه غیرطبیعی نشان دهنده:

  • کاهش جریان خون به بخشی از قلب است که از باریک شدن یا انسداد یک یا چند رگ خون‌رسان به قلب ناشی می‌شود.
  • آسیب‌دیدگی ماهیچه قلب بر اثر حمله قلبی
  • بیماری قلبی
  • بزرگ شدن بیش از حد قلب که نشان دهنده دیگر عوارض قلبی است.

گاهی اوقات پزشک برای اطمینان از تشخیص این تست را تکرار می‌کند یا دیگر آزمایشات را توصیه می‌کند. پزشک براساس نتایج حاصل از این تست برنامه درمانی مختص بیمار را تجویز می‌کند.

حرف آخر

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان نیاز به مرکز پزشکی هسته ای دارید؛ می‌توانید با مراجعه به مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس ، واقع در تهران، بلوارکشاورز، بیمارستان پارس، ساختمان شماره ۲ تحت اقدامات تشخیصی و درمانی قرار گرفته و از طریق مشاوره با متخصصان و کارشناسان این مرکز بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد.

برچسب ها: تست استرس تالیم

پیام بگذارید

برچسب های محبوب

MRI چیست؟ SPECS آیا بعد از اسکن هسته‌ای باید اتاقم را از خانواده جدا کنم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم آزمایش چکاپ بدهم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم رانندگی کنم؟ آیا تصویربرداری به روش پزشکی هسته‌ای برای بیمار خطرناک است؟ اسکن استخوان اسکن تیروئید اسکن مغز اسکن هسته ای اسکن هسته ای اطفال اسکن هسته ای بیمارستان پارس اسکن هسته ای چیست اسکن هسته ای کبد اسکن هسته ای کودکان اسکن هسته‌ای برای چه بیماری‌هایی مناسب است؟ اسکن هسته‌ای و تاثیر آن در سطح هوشیاری افراد اسکن کلیه در تهران بعد از انجام اسکن لباس‌هایم را باید دور بیندازم؟ بهترین مرکز اسکن کلیه بهترین مرکز تست rbc بهترین مرکز پزشکی هسته ای تداخل آزمایش‌های خون و ادرار با اسکن هسته‌ای و تاثیر آنها بر یکدیگر تست rbc چیست تشخیص عفونت کلیه تفاوت اسکن هسته‌ای و سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟ خدمات بهترین مرکز اسکن هسته ای سطح هوشیاری متفاوت در افراد سی تی آنژیوگرافی چیست؟ سی تی اسکن چیست؟ محدوده نرمال rbc معرفی خدمات مرکز پزشکی هسته‌ای پارس من در بدنم پروتز دارم. آیا می‌توانم اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ موارد استفاده از سی تی آنژیوگرافی می‌توانم در یک روز سی تی اسکن و اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ نقش اسکن هسته‌ای بر بیماری‌های مغزی هزینه اسکن هسته ای در سال 1400 واریکوسل چیست وجود پروتز در بدن و اسکن هسته ای پروتز چیست؟ پزشکی هسته ای پزشکی هسته‌ای برای مشکلات قلبی چرا باید اسکن هسته‌ای انجام دهیم؟ چرا باید فاصله‌ام از پرسنل و بقیه افراد حفظ شود؟ کاربرد تصویربرداری هسته‌ای

به خبرنامه ما بپیوندید!

خبرهای ماهانه ما را با آخرین اخبار ، مقالات و منابع دریافت کنید.

نگران نباشید ، ما اسپم ارسال نمی کنیم

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس در بالاترین سطح کیفی و ارائه خدمات متفاوت و متمایز در خدمت مشتریان عزیز می باشد .

آدرس:تهران ، بلوارکشاورز،بیمارستان پارس،ساختمان شماره۲

تلفن :

02182199360

 

© کپی رایت – مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

تماس بگیرید