سوالات متداول

من در بدنم پروتز دارم. آیا می‌توانم اسکن هسته‌ای انجام دهم؟

در ادامه سوالات متداول، دو سوال از طرف برخی از مراجعین مطرح می‌شود. یک سوال این است که ما پروتزی مثل باتری قلبی یا سمعک، پروتز زانو، دندان مصنوعی و… در بدن داریم. آیا وجود این اجسام خارجی در بدن تاثیری در نتیجه‌ی اسکن هسته‌ای دارد؟ دومین سوال این است که آیا دستگاه می‌تواند بر این پروتزها تاثیر بگذارد و کارکرد آنها را مختل کند؟

خیال مراجعین عزیز راحت باشد. با توجه به اینکه دستگاه اسکن هسته‌ای میدان مغناطیسی ندارد، بنابراین این نوع تصویربرداری، تصویربرداری ایمنی است برای افرادی که پروتز دارند. تمام مراجعین با خیال راحت می‌توانند این تصویربرداری را انجام دهند و از هیچ جهت نگران این مسئله نباشند. با سپاس از همراهی شما.

اما پروتز چیست؟

اصطلاحا به اعضای مصنوعی، اندام‌های مصنوعی و یا ارتوپدی فنی، پروتز گفته می‌شود. به طور کلی پروتز به جسمی خارجی گفته می‌شود که به دلیل زیبایی و یا درمانی در بدن شما قرار گرفته باشد. برخی از افراد دارای باتری قلب، پروتز زانو، پروتز دندان و… هستند. به همین جهت نگرانند که پروتز آنها در اثر اسکن هسته‌ای دچار مشکل شود.

به طور کلی اسکن قابلیت آسیب رسانی به بدن را ندارد و تنها کار تصویربرداری را انجام می‌دهد. در نتیجه مراجعین به هیچ عنوان لازم نیست نگران پروتز خود باشند. نه پروتز بر نتیجه اسکن هسته‌ای اثر می‌گذارد و نه اسکن هسته‌ای پروتز را تخریب می‌کند.

پروتزها اختراعات بسیار عالی و پرکاربردی هستند. این پروتزها در بسیاری از مواقع، پذیرش اجتماعی فرد را تا حد زیادی ارتقا داده‌اند. چرا که گاهی ممکن است پای فرد، زانو، و بخش بزرگی از یک اندام پروتز باشد. در نتیجه در صورتی که فرد از پروتز استفاده نکند، به سادگی نمی‌تواند در جامعه حضور یابد. حتی ممکن است از پس کارهای شخصی خود نیز برنیاید. به همین دلیل متخصصان پروتزها را اختراع کردند که این مسائل را برای همیشه حل کنند. پروتزهایی که اندام‌های بزرگی همچون دست، پا و… را در بر می‌گیرند، ارتز نامیده می‌شود. این وسیله کمکی پزشکی در راستای بدن فرد قرار گرفته و فشارهای مکانیکی وارده را از اندام او کم می‌کند. ارتزها به سادگی می‌توانند حرکت فرد را تضمین کنند و نقایص موجود را تا حد زیادی برطرف نمایند.

در گذشته ارتزها مخصوص هر فرد ساخته می‌شدند و این کار را سخت می‌کرد. اما در سال 1960 با گسترش تکنولوژی این اندام‌های مصنوعی پیشرفت گسترده‌ای کردند و با تکنیک‌های صنعتی سازگار شدند. در نتیجه امروزه پروتزها و ارتزها در تعداد انبوهی تولید می‌شوند. بنابراین ارتزهای پیش ساخته نیز امروزه موجود هستند و بر اساس تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برچسب ها: اسکن هسته ای بیمارستان پارس پروتز چیست؟ من در بدنم پروتز دارم. آیا می‌توانم اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ هزینه اسکن هسته ای در سال 1400 وجود پروتز در بدن و اسکن هسته ای

پیام بگذارید

برچسب های محبوب

MRI چیست؟ SPECS آیا بعد از اسکن هسته‌ای باید اتاقم را از خانواده جدا کنم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم آزمایش چکاپ بدهم؟ آیا بعد از اسکن هسته‌ای می‌توانم رانندگی کنم؟ آیا تصویربرداری به روش پزشکی هسته‌ای برای بیمار خطرناک است؟ اسکن استخوان اسکن تیروئید اسکن مغز اسکن هسته ای اسکن هسته ای اطفال اسکن هسته ای بیمارستان پارس اسکن هسته ای چیست اسکن هسته ای کبد اسکن هسته ای کودکان اسکن هسته‌ای برای چه بیماری‌هایی مناسب است؟ اسکن هسته‌ای و تاثیر آن در سطح هوشیاری افراد اسکن کلیه در تهران بعد از انجام اسکن لباس‌هایم را باید دور بیندازم؟ بهترین مرکز اسکن کلیه بهترین مرکز تست rbc بهترین مرکز پزشکی هسته ای تداخل آزمایش‌های خون و ادرار با اسکن هسته‌ای و تاثیر آنها بر یکدیگر تست rbc چیست تشخیص عفونت کلیه تفاوت اسکن هسته‌ای و سی تی آنژیوگرافی قلب چیست؟ خدمات بهترین مرکز اسکن هسته ای سطح هوشیاری متفاوت در افراد سی تی آنژیوگرافی چیست؟ سی تی اسکن چیست؟ محدوده نرمال rbc معرفی خدمات مرکز پزشکی هسته‌ای پارس من در بدنم پروتز دارم. آیا می‌توانم اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ موارد استفاده از سی تی آنژیوگرافی می‌توانم در یک روز سی تی اسکن و اسکن هسته‌ای انجام دهم؟ نقش اسکن هسته‌ای بر بیماری‌های مغزی هزینه اسکن هسته ای در سال 1400 واریکوسل چیست وجود پروتز در بدن و اسکن هسته ای پروتز چیست؟ پزشکی هسته ای پزشکی هسته‌ای برای مشکلات قلبی چرا باید اسکن هسته‌ای انجام دهیم؟ چرا باید فاصله‌ام از پرسنل و بقیه افراد حفظ شود؟ کاربرد تصویربرداری هسته‌ای

به خبرنامه ما بپیوندید!

خبرهای ماهانه ما را با آخرین اخبار ، مقالات و منابع دریافت کنید.

نگران نباشید ، ما اسپم ارسال نمی کنیم

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس در بالاترین سطح کیفی و ارائه خدمات متفاوت و متمایز در خدمت مشتریان عزیز می باشد .

آدرس:تهران ، بلوارکشاورز،بیمارستان پارس،ساختمان شماره۲

تلفن :

02182199360

 

© کپی رایت – مرکز پزشکی هسته ای بیمارستان پارس

تماس بگیرید